Již několikrát za dobu co fotím jsem uvažoval o „full frame“ zrcadlovce, o důvodech proč ano nebo ne. Technologický pokrok za posledních pár let poněkud změnil odpovědi na výše položený dotaz natolik dramaticky, že rozhodování již není jednoznačné.
Před cca pěti lety byl nákup stroje s FX snímačem z hlediska kvality výstupu docela opodstatněný, kvalita snímače a potažmo fotek byla nesporně lepší, hlavně to způsoboval velký snímač.(FX rozměr 36x24mm, APS-C rozměr 24x16mm)
Kvalita snímačů a software zpracovávající obraz šla natolik nahoru, že tyto rozdíly jsou dnes do jisté míry smazány.
Pokud jste majitelem APS-C zrcadlovky a přecházíte na velký formát, tak kromě prodeje stroje Vás většinou čeká i prodej (a nákup) objektivů pro FX snímač, což už je jiná cenová kategorie + když vezmeme dnes cca dvojnásobnou cenu FX stroje versus APS-C (porovnávám nejnižší model APS-C vs nejnižší model FX), tak nás upgrade může vyjít hodně draho..
FX zrcadlovky jsou většinou větší a těžší (stejně tak i objektivy), což může být v terénu handicap (čím jsem starší – tím je to horší – objektivy jsou těžší 🙂
Velký snímač má také větší náchylnost na znečištění (větší plocha), maže crop faktor (zkracuje se ohnisko, což je nepříjemné hlavně u teleobjektivů) a znižuje se hloubka ostrosti, což je nepříjemné třeba pro focení makra s hmyzem, ale zase příjemnější pro rozostření třeba u kytiček..
Je zde i větší nárok na skla co se týká vykreslení až do krajů, zase vzhledem k velikosti snímače je nižší nárok na kvalitu optiky:
36 Mpixel FF má zhruba stejně velký jeden bod na snímači jak 16Mpix na APS-C
Full Frame má:
nepatrně lepší obraz (hlavně při vysokých hodnotách ISO – vhodné pro focení například sportu v interiéru).
lepší práce s hloubkou ostrosti (pozitivní například při focení portrétů)
možnost větších úprav RAWu (z velkého čipu toho dostanu víc)
větší dynamika (rozsah EV)
možnost velkých tisků a výřezů
Každý stroj má své pro i proti jak technicky, tak finančně. Ideální je mít stroje oba: APS-C na makro a hlavně pro teleobjektiv, FF na portréty, krajiny a problematické osvětlení. Také pokud vyměníte těla, tak máte z jednoho objektivu dva – na každém těle je jiná ohnisková vzdálenost.
No, když na to tak koukám – asi jsem s výběrem moc nepomohl..
Níže docela dobré odkazy na tuto nejednoznačnou problematiku: